Tweede Kamer redt februariregeling

Vroege studiestakers kunnen gebruik blijven maken van de zogenaamde februariregeling. Staatssecretaris Nijs wilde graag van de regeling af, maar de Tweede Kamer haalt een streep door de rekening.
Eerstejaars studenten die voor 1 februari van het studiejaar stoppen met hun opleiding, zien hun prestatiebeurs omgezet in een gift. Daarvan maken jaarlijks 3700 mensen gebruik, wat OCW ongeveer twee miljoen euro kost. Nijs wilde graag dat ook deze stoppers de geïnde beurs terugbetalen, maar de Kamer denkt daar anders over en wil de februaristakers niet met een lening opzadelen. Regeringspartij CDA diende hiertoe vorige week een amendement in dat op voldoende steun kon rekenen.

Wat wel verandert is het tijdstip waarop wordt afgerekend. Tot op heden is het zo dat een student de prestatiebeurs voor het eerste studiejaar ziet veranderen in een gift zodra hij zijn propedeuse heeft behaald. Voortaan geldt dat de prestatiebeurs pas wordt omgezet in een gift als de hele opleiding is afgerond. (TdO/HOP)