Uitgever opgeheven HBO-Journaal verwijt sector kortzichtigheid

Met bittere woorden heeft het bestuur van de Stichting HBO-Journaal afscheid genomen van de lezers. Na 26 jaargangen van het vakblad is vorige week de laatste editie van de persen gerold.
Voorzitter Harm Noordhof en penningmeester Dick van Eijk vinden het ‘kortzichtig’ dat niemand in het hbo meer voor het blad wilde opkomen. ‘Er is niemand meer die uitdraagt dat het van belang is dat medewerkers in het hoger onderwijs weten wat er elders in hun sector gebeurt’, schrijft het tweetal in het laatste nummer.
Het gaat, zo rekenen zij hun collega’s voor, om een exploitatietekort van een ton per jaar. ‘Dat is nog geen drieduizend euro per hogeschool, een paar honderd euro per faculteit, nog geen vier euro per werknemer. Klein bier, op alle niveaus. Maar niemand neemt zijn verantwoordelijkheid.’

Het HBO-Journaal was aanvankleijk het lijfblad van de HBO-raad. De laatste jaren werd het door een onafhankelijke stichting uitgegeven, maar bleef het voor zijn bestaan wel afhankelijk van financiële steun van de HBO-raad.
Een plan om het blad het komend studiejaar te laten fuseren met het universitaire vakblad ‘Academia’ liep stuk op een plotselinge koerswijziging van de universitaire koepel VSNU. Die trok de stekker uit het eigen blad en uit de samenwerking met het HBO-Journaal.
De HBO-Raad weigerde vervolgens de overleving van het HBO-Journaal op eigen houtje veilig te stellen. (FG)