Vijftien hovercrafts racen tegen elkaar

Maar liefst vijftien hovercrafts racen tegen elkaar op vrijdag 2 juli. Het spektakel vindt plaats achter het gebouw van Avans Hogeschool ’s Hertogenbosch.

Het afgelopen half jaar hebben 130 Bossche eerstejaarsstudenten Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde gewerkt aan de bouw van deze hovercrafts, die gemaakt zijn van aluminium, staal of kunststof. Met een joystick worden ze op afstand bediend. De luchtkussenvaartuigen zijn ongeveer een meter lang en een halve meter breed.
Vrijdag 2 juli worden er drie wedstrijden gehouden op het veld achter de hogeschool. Over een parcours van 250 meter zweven en varen de hovercrafts over land en water. Na één rondje meren ze aan waar een zelfgemaakte hijskraan een houten blok van twee kilo in de laadruimte van het voertuig legt. Daarna maken ze nog een rondje. De studenten mogen zelf ook hindernissen in het parcours leggen.
Naast het werken in teamverband en het technische aspect worden studenten ook beoordeeld op de uitslag van de wedstrijd. (CB)

De race begint om 9.30 uur. De dag wordt om 15.30 uur afgesloten met een barbecue en de prijsuitreiking.