Zeeland wil ‘university college’ op hbo-niveau

De Hogeschool Zeeland wil een faillissement omzeilen en gaat revolutionair beroepsonderwijs geven om zichzelf onmisbaar te maken. Er komt een soort ‘university college’ op hbo-niveau.
De Hogeschool Zeeland moet volgens de commissie Schutte, die de hbo-fraude heeft onderzocht, bijna 12 miljoen euro aan de overheid terugbetalen. De hogeschool beweert onschuldig te zijn, maar als Nijs voet bij stuk houdt, valt het doek. De hogeschool ‘versnelt’ nu haar onderwijsvernieuwing en gaat precies datgene doen wat Nijs graag ziet: vraaggestuurd onderwijs geven. De hogeschool wil de structuur van de succesvolle Roosevelt Academy overnemen.

‘Het businessplan moet zo overtuigend zijn, dat de politiek er op inhoudelijke gronden niet omheen kan’, zegt Hans Adriaansens, oprichter van het succesvolle University College in Utrecht en dean van de Roosevelt Academy in Middelburg. Zijn Academy staat onder de hoede van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Zeeland. Adriaansens adviseert de Hogeschool Zeeland bij de opbouw van het nieuwe onderwijs.
De nieuwe structuur ziet er ongeveer zo uit als die van een university college. Er komen acht ‘departments’, die majors en minors aanbieden. Het centrale ‘department’ biedt de ‘professional core’ aan. De andere afdelingen geven les in bijvoorbeeld economie, techniek, onderwijskunde en milieu. De studenten kunnen kiezen welke vakken ze willen volgen. Op die manier wordt het mogelijk om verpleegkunde met een snufje techniek te studeren, of economie met een snufje milieukunde.

Met de vraagsturing wil de hogeschool de motivatie van de studenten verhogen, en daarmee het rendement en het niveau van de opleiding. Er zal geen selectie aan de poort komen, zoals bij de Roosevelt Academy.
De hogeschool in het dunbevolkte Zeeland moest hoe dan ook zijn koers verleggen. Het is na de ‘hbo-fraude’ niet meer mogelijk om financieel te profiteren van buitenlandse studenten, zoals voorheen. ‘Er moet nog een heleboel water door de Schelde voor het zover is’, zegt een woordvoerder van de hogeschool, ‘maar we willen in september 2005 beginnen.’ (BB/HOP)