Brede bachelor deeltijd Social Work gaat wél door

De nieuwe brede bachelor van de deeltijdopleiding Social Work gaat toch door, ook al was er eerder sprake van dat het een jaar uitgesteld zou worden. 'Wij hadden in een brief aan de nieuwe directie (Paul Appel en Cees van Dongen, red.) aangeven dat wij uren tekort kwamen om het nieuwe onderwijs op poten te krijgen. Daarop besloot de directie de invoering van de nieuwe brede bachelor en het competentiegerichte onderwijs een jaar uit te stellen', vertelt docent Frank Philippart, die deel uitmaakt van de projectgroep die het nieuwe onderwijs vormgeeft. 'Uitstel was zeker niet onze bedoeling. We waren al half op weg. Bovendien hadden wij onze nieuwe studenten al voorgelicht over de nieuwe werkwijze.' Volgens de docent gaat het Social Work lukken om met veel kunst- en vliegwerk de nieuwe studenten het beloofde onderwijsprogramma aan te kunnen bieden.'We maken een mix: bestaande programma's van Social Work gaan we herschrijven en nieuwe programma's uit de voltijdversie Sociale Studies gaan we geschikt maken voor deeltijdonderwijs' De deeltijdversie van de sociaal agogische opleidingen waren altijd al wat meer gericht op competentiegericht onderwijs, meent Philippart, mede doordat deze studenten al in de praktijk werken. Ook 'kijken over de beroepsgrenzen heen' is bij de deeltijdopleidingen al gewoon. 'De helft van ons programma was al gemeenschappelijk.' De nieuwe brede bachelor voor Sociale Studies (voltijd) en Social Work (deeltijd) is een brede sociaal, agogische opleiding. Studenten kunnen kiezen uit acht uitstroomprofielen, de 'majors'. (PM)