‘Datingkunst’ en bruggen met vleugels tijdens Boulevard

Afgestudeerde kunststudenten uit verschillende steden, waaronder Den Bosch en Breda, tonen werk tijdens Theaterfestival Boulevard. Een studente maakt vleugels aan twee bruggen.

Op initiatief van het kunstenaarsplatform bART namen dertig jonge kunstenaars, die recentelijk zijn afgestudeerd aan de kunstacademies uit Utrecht, Rotterdam, Arnhem, Breda en Den Bosch, deel aan een ‘speeddate’. Op een avond vonden talloze ‘minidates’ plaats met als thema kunst en aanverwante onderwerpen. Daaruit ontstonden koppels en singles die aan het werk togen.
De resultaten van acht duo’s en een aantal individuen zijn tijdens het festival Boulevard tentoongesteld in galerie Hüsstege in Den Bosch. Ook organiseert bART in die periode performance-avonden met lezingen, film, poëzie en een modeshow.
Of er ook echt romances zijn ontstaan tussen de jonge kunstenaars is onbekend, zegt Shirley Welten van het kunstenaarsplatform en zojuist afgestudeerd aan de Bossche kunstacademie. ‘Maar net als in echte relaties zie je dat sommige stellen heel voorzichtig toenadering zoeken en anderen vol in de samenwerking stappen’, zegt zij.
Een ander project dat tijdens het festival Boulevard plaatsvindt is afkomstig van Inge van Kroonenberg, eveneens dit jaar afgestudeerd aan de kunstacademie in Den Bosch. Zij zal de Wilhelminabrug voorzien van straaljagervleugels en die in de Cavaleriestraat sieren met vleugels van een zwaan.
Theaterfestival Boulevard vindt plaats van 6 tot en met 15 augustus in ’s-Hertogenbosch. (GR)

Meer informatie: www.husstege.nl en www.festivalboulevard.nl