Draagbaar geheugen voor eerstejaars

Als de eerstejaars studenten in augustus arriveren wacht hen een leuke en praktische attentie van Avans Hogeschool: een ‘USB-stick’ voor 64 megabyte geheugenopslag.
Het welkomstgeschenk is een favoriet hebbedingetje voor de hedendaagse computeraar. Het heeft de afmetingen van een huissleutel, het gewicht van een balpen, je kunt het als een sieraad aan een halsketting dragen en je kunt er een hoeveelheid digitale data op kwijt waar je vroeger 64 diskettes voor nodig had.
Handig is de stick bijvoorbeeld om data mee te transporteren van thuis naar school en omgekeerd. Het veronderstelt wel dat je thuis over een moderne computer met een vrije USB-aansluiting beschikt. De stick moet daar ingestoken worden om gegevens uit te wisselen. Volgens schattingen is de helft van de thuiscomputers van USB voorzien, en dat percentage zal snel groeien. De hogeschoolcomputers zijn allemaal geschikt.
Eénkennig is het apparaatje niet. De specificaties van de U2DISK 2.0 vermelden dat IBM-achtigen en Macintosh-computers ermee overweg kunnen, inclusief notebooks met USB-aansluiting. Als geschikte besturingssystemen worden genoemd: Windows 98/SE, ME, 2000, XP, Mac OS 8.6 of hoger en Linux 2.4 of hoger. (FG)