Eerste hovercrafts te water

Ze gingen niet zo hard als was verwacht, maar de meeste hovercrafts gleden soepel over het water. Achter het gebouw van Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch streden vanochtend vijf luchtkussenvaartuigen tegen elkaar.

In een speciaal daarvoor gemaakt parcours van 250 meter zweven en varen vandaag maar liefst vijftien hovercrafts over land en water. De voertuigen zijn gebouwd door 130 eerstejaarsstudenten Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde. Ze zijn gemaakt zijn van aluminium, staal of kunststof en zijn ongeveer een meter lang en een halve meter breed.
Met een joystick worden ze op afstand bediend. Na een rondje meren ze aan waar een zelfgebouwde hijskraan een houten blok van twee kilo in de laadruimte van het voertuig legt.

Vanmiddag rond 12.30 uur en 15.00 uur worden er nog twee wedstrijden gehouden. De dag wordt om 15.30 uur afgesloten met een barbecue en de prijsuitreiking. (CB)

(Klik op foto voor vergroting)