Aanbod studentenkamers neemt toe

Woningcorporaties die studenten huisvesten hebben gezorgd voor een toename van 3737 kamers. Dit meldde van minister Dekker van VROM deze zomer aan de Tweede Kamer.
Voor de komende twee jaar bestaan plannen om voor nog eens zevenduizend studenten woonruimte te regelen. De bedoeling is dat het geschatte tekort van 15000 kamers in 2010 ruimschoots ingelopen is, aldus Dekker. De minister zoekt naar alternatieve oplossingen voor de kamernood, zoals het ter beschikking stellen van voormalige asielzoekerscentra. In Amsterdam moeten zo’n 600 gestapelde studentenwoningen, 1200 zeecontainers en een cruiseschip uitkomst bieden.

In de media circuleren tegengestelde berichten over de kamernood. De Volkskrant meldde op 16 juli dat de wachttijd voor een studentenkamer geslonken is, terwijl Het Parool op dezelfde dag juist spreekt van een langere wachttijd dan voorheen.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is blij met deze ‘eerste stap’ van de minister. ‘Maar we zijn er nog lang niet’, zegt voorzitter Kim Toering. ‘Containers, asielzoekerscentra en bejaardenhuizen zijn allemaal korte termijn oplossingen. De overheid jubelt, maar over vijf jaar zitten we weer met hetzelfde probleem. Bovendien zou ik zelf niet in een container willen wonen.’ (MH/HOP)