Boosheid over uitsluiting 30-plussers en niet-EU-studenten

Met verontwaardiging is gereageerd op de plannen van staatssecretaris Rutte om de deelname van 30-plussers en niet-EU-onderdanen aan het hoger onderwijs niet langer te bekostigen.

Gisteren lekten de bezuingingsplannen uit, die op Prinsjesdag zouden worden bekendgemaakt. Ze zouden 45 miljoen euro moeten opleveren. De staatssecretaris houdt nog een slag om de arm, maar een woordvoerder noemde de uitsluiting van niet-EU-studenten ‘een serieuze optie’. De maatregel zou naar verluidt moeten ingaan in het studiejaar 2006-2007.
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is ‘verbijsterd’ over het plan. Volgens de bond zal door de maatregel nog slechts een kleine elite uit de niet-Europese landen hier kunnen studeren. Aan de betrokken studenten worden nu al vaak veel hogere collegegelden gevraagd. LSVb-voorzitter Kim Toering: ‘Het kabinet laat zo de discriminatie van buitenlandse studenten volledig uit de hand lopen.’
Vooral instellingen met veel niet-Europese studenten zien de bui hangen. De Universiteit van Wageningen telt circa 800 van deze buitenlanders. Rector-magnificus Bert Speelman verzuchtte tegenover de Volkskrant: ‘Dat kan niet waar zijn’. Zijn collega Fokkema van de TU Delft voorziet dat zijn instelling zich uit de markt zal prijzen, als de collegegelden voor niet-Europeanen tot zo’n 15 duizend euro moet stijgen. In Delft meldden zich voor het komend studiejaar 241 studenten van buiten de EU.
Avans Hogeschool wordt eveneens door de maatregel getroffen. Hier gaat het hoofdzakelijk om zo’n honderd Chinese studenten. Zij betalen al bedragen bovenop het reguliere collegegeld vanwege extra dienstverlening en begeleiding.

Het plan om 30-plussers niet meer te bekostigen wordt nog niet door OCW bevestigd. Maar de vereniging van universiteiten, VSNU, is er vrijwel zeker van. Lerarenopleidingen en opleidingen in de gezondheidszorg zouden worden uitgezonderd.
De HBO-raad denkt dat de de weg naar het hoger onderwijs voor veel ’tweede-kansers’ met deze ingreep zal worden afgesneden. Het betreft zo’n 20 duizend studenten in het hbo. (FG)