GroenLinks lost kamernood op met één wijntje per huizenbezitter

Als van iedere huizenbezitter drie euro (‘één wijntje op een terras’) wordt gevraagd, kunnen twintigduizend studentenkamers worden bijgebouwd. GroenLinks wil zo de kamernood oplossen.
Gisteren diende Ineke van Gent van de GroenLinksfractie haar initiatiefwet in die het recht op huursubsidie voor kamerbewoners regelt. Ze deed dat omdat het kabinet weigert een unaniem aangenomen kamermotie van die strekking uit te voeren vanwege de kosten. ‘Na invoering van het recht op huursubsidie zullen corporaties en studentenhuisvesters naar verwachting vijftien- tot twintigduizend extra kamers bouwen’, stelt GroenLinks.
Om de drie euro per huizenbezitter vrij te maken hoeft de overheid de hypotheektrenteaftrek met maar 0,0011 procent te verlagen, rekent de partij voor. Bij de begrotingsbehandeling en de bespreking van Belastingplan in de Tweede Kamer zal GroenLinks dat voorstellen.

De fractie wil bovendien dat minister Dekker van VROM geld ophaalt bij de kapitaalkrachtige woningcorporaties. ‘De armlastige studentenhuisvesters staan te springen om nieuwe kamers te bouwen, maar rijke corporaties weigeren om hiervoor het benodigde geld te leveren. Terwijl zij meer dan 10 miljard euro vrij beschikbaar hebben. GroenLinks vindt dat deze overschotten moeten worden afgeroomd en ingezet voor de huisvesting van jongeren en studenten.’ (FG)