Matthijs Brouwer in halve finale hockey

‘We spelen nog niet erg goed, maar op de belangrijke momenten zijn we wel in staat om doelpunten te maken’, zegt hockeyer Matthijs Brouwer, laatstejaarsstudent Management, Economie & Recht aan Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch. Ondanks moeizame overwinningen speelt het Nederlandse hockeyteam morgenavond de halve finale tegen Duitsland.
De hockeyers wonnen gisteravond hun laatste poulewedstrijd tegen Australië met 2-1 door twee benutte strafcorners van Taeke Taekema. Hiermee zijn ze in de poulewedstrijden ongeslagen en eindigde het team van Matthijs Brouwer op de eerste plek in poule B. Duitsland werd tweede in poule A. De andere halve finale gaat tussen Spanje en Australië.
Volgens Brouwer kan tijdens de Olympische Spelen iedereen van iedereen winnen, waardoor je niet zo maar over tegenstanders heen kan walsen. ‘Het zijn wedstrijden op het allerhoogste niveau. De halve finale is een wedstrijd op zich waar de vorm van de dag bepalend gaat worden. Ons doel is natuurlijk goud.’ Aan de sfeer binnen de hockeyploeg zal het niet liggen. ‘Die is echt super’, reageert Brouwer. ‘We hebben een vrij jonge ploeg met een aantal ervaren jongens. De balans in het team is echt goed.’
Als aanvaller heeft Brouwer nog niet gescoord. ‘Ik ben daar inderdaad nog niet gelukkig in. Ik heb twee keer op de paal geschoten en een paar goede kansen gehad. Laten we het erop houden dat het steeds dichterbij komt.’
In het Olympisch dorp heeft de 24-jarige student al heel wat topsporters gezien. ‘Iedereen loopt hier rond. Dus ik heb onder andere Roger Federer, Tim Duncan, Allen Iverson, Inge, Pieter en Mark Huizinga al gezien.’ Het leven in Athene bevalt hem dan ook prima. ‘Het is erg mooi, de faciliteiten zijn goed en aan alles is gedacht. Een gratis MacDonalds is de topattractie binnen het dorp. Zelf moet ik nog een paar dagen wachten voordat ik daar mag eten. Hopelijk heb ik dan een gouden plak om.’ (KvdL)