Ook sociaal drinken beïnvloedt hersenen

Wie op tijd en cum laude wil afstuderen, doet er goed aan na twee biertjes over te stappen op cola. Vanaf vijftien glazen alcohol per week zijn al nadelige effecten merkbaar bij het uitvoeren van complexe taken, zoals het verzinnen van werkwoorden.

Dat blijkt uit een promotieonderzoek van Suzanne Bijl aan de faculteit Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Dat overmatig innemen van alcohol voor langere tijd medische en sociale problemen met zich mee kan brengen is algemeen bekend. Bijl heeft nu aangetoond dat ook ‘sociaal drinken’ kan leiden tot veranderingen in het functioneren van de hersenen. Bij toenemend gebruik zijn meer afwijkingen waargenomen.

Of de afwijkende hersenactiviteit ook leidt tot blijvende hersenschade is nog niet bekend. Ter geruststelling van de matige drinkers merkt de onderzoekster op dat een glaasje of twee per dag, ‘wat tenslotte ook goed is voor hart en bloedvaten’, geen ernstige gevolgen lijkt te hebben op het functioneren van de hersenen. (OvB/HOP)