Studentenverenigingen missen Bredase introductie

De Stichting Bevordering Bredaaasch Studentenleven (SBBS) betreurt het dat het hoger onderwijs geen gezamenlijke introductie voor eerstejaars aanbiedt.
De SBBS heeft in het afgelopen jaar bij Avans Hogeschool, de NHTV en de KMA aangedrongen op zo’n manifestatie naar het model van de TIK-week in Tilburg. Volgens het plan had men de eerstejaars een tweedaagse kennismaking met de studentenstad Breda willen aanbieden.
De SBBS en de instellingen konden het echter niet eens worden. Volgens Jaap Smolders van de Bredase Studentenfederatie Maurits, onderdeel van de SBBS, is de NHTV de spelbreker. ‘Ze vonden de kosten te hoog en haakten af’, verklaarde hij tegenover dagblad BN/DeStem.
Er worden wel introducties van afzonderlijke opleidingen georganiseerd, maar dat vindt geen genade in de ogen van Smolders: ‘Samen hadden we veel sterker gestaan. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat het in een stad als Tilburg wel lukt en hier niet.’

De enig overgebleven gezamenlijke activiteit is 9 september het HBO Intro Festival op de Grote Markt, dat voornamelijk een muziekfestijn wordt. In voorgaande jaren bestond het gezamenlijke programma van Avans en NHTV uit twee onderdelen: een introductiemiddag en -avond eind augustus en een popconcert begin september. (FG)