Zilver voor Matthijs Brouwer in Nederlands hockeyelftal

Oranje heeft vanavond geen olympisch goud kunnen veroveren in het herenhockeytoernooi. Matthijs Brouwer, student aan Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch, moet net als zijn medespelers genoegen nemen met het zilver. Australië versloeg de Nederlanders in de verlenging met 2-1.

Aanvankelijk zag het er nog tamelijk zonnig uit. Matthijs zat goed in het spel. In de 26e minuut passeerde hij de Australische doelman, maar de bal werd door een verdediger ternauwernood uit gehouden. Direct daarna kaatste een bal via de stick van Matthijs in het vijandelijke doel. Nu zag de scheidrechter er geen doelpunt in, omdat de inzet van buiten de cirkel niet meer van richting was veranderd.
De eerste goal drie minuten later was een overtuigende co-productie van de familie Brouwer. Over links speelde Matthijs zijn neef Ronald goedgericht aan. Die bracht de bal voor het Australische doel en maakte af: 1-0.

In de tweede helft keerde het tij. Travis Brooks passeerde na enkele minuten in een scherpe counter de Nederlandse verdediging en maakte de tegentreffer: 1-1.
Daarna bleef Australië aandringen en kwam het nerveuze Oranjeteam keer op keer danig in het nauw. Gelukkig wist doelman Vogels diverse gevaarlijke salvo’s van de Australische aanvallers te keren.
Zo wist Oranje met hangen en wurgen tot het eind van de tweede helft stand te houden.
Uit een strafcorner aan het einde van de eerste verlenging scoorde Australië tenslotte de beslissende goal. (FG)