Albert Heijn wil Super De Boer niet van markt drukken

‘Dat wij Super de Boer van de markt zouden willen drukken, hebben we nooit gezegd’, zegt Dick Boer, directievoorzitter van Albert Heijn en voormalig HEAO-student van Avans Hogeschool in Breda, deze week in Punt. Zaterdag verlaagt de supermarkt wederom de prijzen.

‘We proberen natuurlijk wel onze positie ten opzichte van de klanten te versterken, en ons marktaandeel te laten groeien. Maar het werkt nooit zo, dat jij even bepaalt dat een ander van de markt wordt gedrukt.’
Toch woedt de prijzenoorlog onverminderd voort. Morgen verlagen Albert Heijn en concurrent Super De Boer hun prijzen opnieuw drastisch. Het gaat om een reductie van maar liefst 20 procent, de ingrijpendste sinds het begin van de prijzenoorlog. Ruim duizend huismerkartikelen worden voor de ‘housemerkparty’ tien tot zestig cent goedkoper. Super De Boer blijft niet achter, want deze wil niet dat Albert Heijn goedkoper wordt.
Het gaat namelijk niet goed met Laurus, moederbedrijf van Super De Boer, Edah en Konmar. Het concern heeft in het eerste halfjaar van 2004 15 miljoen euro verlies geboekt, ondanks de ombouw van de Konmar winkels. (MvH)

(Zie voor het volledige interview met Dick Boer Punt nr. 2 – nu in de bakken op alle locaties.)