Avans gaat door met BlackBoard

Avans Hogeschool is tevreden over het gebruik van BlackBoard. De school gaat er daarom minstens vier jaar mee door. BlackBoard moet dè e-learningomgeving van de hogeschool worden.

BlackBoard is nu meer dan twee jaar in gebruik. Inmiddels zijn er volgens projectleider Bert Frissen 12.000 actieve gebruikers die minstens één keer per week iets met BlackBoard doen. Dat kunnen docenten zijn die er lesmateriaal op zetten, ondersteunend personeel dat bijvoorbeeld roosters plaatst en studenten die via het medium met elkaar en docenten contact houden. Er worden 1500 actieve cursussen aangeboden.
BlackBoard wordt nog niet altijd op de goede manier gebruikt. Er staat oude informatie op, soms blijken documenten ‘leeg’ te zijn of ze staan op de verkeerde plek. ‘We hebben in korte tijd een ruime gebruikerspopulatie gekregen. In de volgende fase gaan we werken aan de kwaliteit, de wijze van gebruik. Die moet ingebed en verankerd worden.’
Het systeem is onlangs uitgebreid waardoor onder meer elektronische portfolio’s op BlackBoard aangemaakt kunnen worden. ‘Deze en andere gebruiksmogelijkheden gaan wij in een voorhoedeproject op kleinschalige wijze uitproberen. Welke academies daarvoor in aanmerking komen, wordt binnenkort bekend. Als het werkt, gaan we het meteen grootschalig toepassen’, licht Frissen toe. (PM)