Breda wil gamesschool

De Internationale Hogeschool Breda doet marktonderzoek naar de mogelijkheden om een opleidingsinstituut voor ontwerpers van computerspelletjes in de stad te vestigen. De gemeente Breda heeft hiertoe opdracht gegeven.
De hogeschool doet het marktonderzoek samen met spelletjesproducent Playlogic, dat in Breda een studio heeft (Playlogic Game Factory). In dat bedrijf werken zestig ontwerpers, waarvan het grootste deel uit het buitenland komt.
In tegenstelling tot andere landen, zoals Amerika, heeft Nederland nog niet veel opleidingen op gamegebied. Aan de Universiteit Utrecht kunnen studenten een master degree in game-onderzoek halen en er bestaat een opleiding voor game designers in Hilversum.
Volgens de Bredase wethouder Adank van Economische Zaken past een games-school in het profiel van Breda als vestigingsplaats van creatieve industrie. Aan het einde van dit jaar moet er duidelijkheid zijn of een studie game designing haalbaar is. (KvdL)