DNA in een flesje om je nek

Je eigen DNA uit je wangslijm isoleren, het vervolgens in een klein flesje doen, het flesje dichtsealen en dan aan een ketting om je nek hangen. Met deze proef lokte de Academie voor de technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) deze week 120 middelbare scholieren naar haar laboratorium.

Om scholieren warm te maken voor de opleidingen Milieukunde, Chemie en Biologie & Laboratoriumkunde heeft ATGM verschillende acties op touw gezet. Biologiedocenten Ans Aretas en Nicole van den Braak organiseren de activiteiten.
‘Het isoleren van eigen DNA is bedacht door Nicole’, licht Aretas toe. ‘Om we hier naast scholengemeenschap De Nassau zitten, leek het ons een goed idee leerlingen van deze school hiervoor uit te nodigen.’
In drie dagen tijd komen 120 vierdejaars havisten langs. De laatste proeven vinden vrijdag plaats. Later dit jaar volgen nog drie vwo-klassen. Zij doen de proeven in het kader van het vak Algemene Natuurwetenschappen.
Studenten van de drie opleidingen van ATGM begeleiden samen met Aretas en Van den Braak de proeven.

Woensdag 29 september begint een andere activiteit van ATGM: de workshops profiel werkstukinloopmiddag. Laatstejaars van de havo en vwo uit heel Breda kunnen zich hiervoor inschrijven via de website van Avans.
Tijdens zo’n middag kunnen ze onder meer proefjes doen die op hun eigen school niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat de juiste apparatuur ontbreekt. Het is de bedoeling om deze inloopmiddagen elke laatste woensdag van de maand te gaan houden. (PM)