Geslaagd HBO Intro Festival op Grote Markt

Het was gisteren gezellig vol op de Grote Markt in Breda. Daar vond het tiende HBO Intro Festival plaats voor Bredase studenten.

Al om acht uur was het redelijk druk op de Grote Markt. Rond de twee podia hadden zich niet alleen studenten maar ook ander uitgaanspubliek verzameld. Aan het eind van het festival, rond elf uur, was het ‘stampvol’, aldus de algemene coördinator van het festival, Anita Korporaal. ‘Daarna bleven nog veel mensen hangen voor The After Party in verschillende cafés rond de Grote Markt.’

Op een podium aan de kant van de Reigerstraat was een kappers- en visagieshow, een demonstratie Capoeira Batuque en optredens van twee bands. In samenwerking met de Rabobank hield studentensportvereniging BRESS een hometrainerwedstrijd en bij een stand van IKEA Breda konden studenten via een dartspel IKEA-meubelen winnen.

Ook op het podium ‘onder de bomen’ waren optredens. Om 20.15 verscheen daar tot hilariteit van het publiek een imitator van Frans Bauer: ‘Wij gaan een half uurtje plezier maken met elkaar.’ Winkelend publiek kwam even kijken of hij het nou echt was of niet.
Later op avond was er een breakdanceact, hiphop en een percussieband. DJ Erick en MC Nova sloten de avond af.
‘Gezellig’, was de reactie van derdejaars studente Small Business & Retail Management Stephanie Kroon. Als lid van damesdispuut Chique vond ze het wel jammer dat nu alle Bredase studenten waren uitgenodigd en niet alleen de eerstejaars. Daardoor wist ze niet wie de eerstejaars – potentiële nieuwe dispuutleden- waren.

Anita Korporaal is achteraf heel tevreden over het festival en volgens haar geldt dat ook voor de gemeente, politie en de standhouders. Zelfs verslavingszorg Novadic Kenton kreeg voet aan de grond bij de feestende studenten met hun informatie over alcoholverslaving. Tientallen jongeren verzamelden zich rond de stand van Novadic Kenton om de Alcoholwetenschapsquiz te maken, waarmee ze 1000 euro konden winnen. (PM)