Gros studenten zakt voor computertoets

Slechts één student van de Academie voor Financieel Management in Den Bosch is geslaagd voor een test met computervaardigheden. De ruim 140 gezakte studenten krijgen een verplichte training Word en Excel.

Het is voor het eerst dat de studenten Bedrijfseconomie en Accountancy aan een dergelijke toets worden ontworpen. De academie werkt met de applicatie MediaPlus, dat zowel de toetsing als de training van de Officeprogramma’s bevat. Het programma is gebaseerd op het Europees Computer Rijbewijs.
Studenten kunnen het trainingsprogramma zelfstandig op de computer thuis of op school volgen. Het bestaat uit zo’n 125 opdrachten. Voor vragen kunnen zij terecht bij twee docenten die hiervoor spreekuur houden. De vorderingen van de studenten worden bijgehouden en zijn door de academie en de student opvraagbaar. Aan het eind van het eerste blok leggen de studenten opnieuw een toets af.
Volgens docent Hans van der Hoeven zijn de eisen van de test behoorlijk hoog. ‘Veel studenten denken dat ze de computerprogramma’s beheersen, maar wij houden ze een spiegel voor’, zegt hij. De academie besteedt meer aandacht aan computervaardigheden omdat bedrijven dit in toenemende mate van stagiaires en afgestudeerden verwachten. (GR)