Jo Ritzen pleit voor Europese OV-kaart

Collegevoorzitter Jo Ritzen (Universiteit Maastricht) heeft bij de opening van het academisch jaar gepleit voor een Europese OV-studentenkaart.
De voormalige onderwijsminister brak in zijn rede een lans voor verdere internationalisering van het hoger onderwijs. Het Nederlandse EU-voorzitterschap biedt hiertoe volgens de Limburgse bestuurder een uitgelezen mogelijkheid. De invoering van een Europese OV-kaart zou een goede bijdrage kunnen leveren.

De regering hoeft niet zelf voor de kosten op te draaien. Volgens Ritzen is er binnen de EU-begroting geld voor te vinden. ‘Zeker in het mastertijdperk is het de bedoeling dat studenten over de grens gaan kijken’, licht een woordvoerder toe. ‘Het zou toch mooi zijn als dat door Rutte op de EU-agenda wordt gezet?’ (TdO/HOP)