Mbo-stage Accountancy geldt niet voor hbo

De student Accountancy die vond dat zijn mbo-plus-stage moest gelden voor zijn huidige hbo-opleiding heeft ongelijk gekregen van het College van Beroep. De zaak werd woensdag behandeld. Vandaag kwam de uitslag.

De student vond dat de stage die hij liep voor zijn vooropleiding, mbo-plus Accountancy, op hbo-niveau was geweest. Het accountancykantoor waar hij stage liep, had zelfs nog een brief geschreven naar de opleiding, waarin stond dat de student had gewerkt op hbo-niveau.
Bovendien kende de jongen twee studenten met dezelfde vooropleiding als hij en die bij hetzelfde kantoor stage liepen, die wel een vrijstelling kregen. Het verschil met hem was dat zij de opleiding Bedrijfseconomie volgen. Ook kent hij een jongen van de hbo-opleiding Accountancy die op het moment stage loopt bij hetzelfde kantoor. De jongen wilde om die redenen een vrijstelling voor zijn stage.
De voorzitter van de examencommissie van Accountancy/Bedrijfseconomie in Breda, Ico Ronner, was heel stellig in zijn verdediging: ‘We geven vrijwel nooit vrijstelling voor deze stage, omdat het niveau in de vorige opleiding voor ons heel moeilijk te bepalen is.’ Commissielid Tom Vos voegde toe: ‘Er is slecht één iemand die hem wel heeft gekregen en dat is een meisje dat al jaren voor een accountancykantoor werkt en er nu nog één dag per week werkzaam is. De optelsom van die dagen wordt haar stage.’
Belangrijkste reden om een mbo-stage niet goed te keuren is dat daar vooral zogenaamde AA-werkzaamheden (vooral boekhoudkundige) in aan bod komen. Een hbo-stage moet ook RA-werkzaamheden (vooral controlerende) bevatten. Vos: ‘De stage is een essentieel onderdeel van de opleiding, het is ook in belang van de studenten zelf om die te volgen.’(PM)