Rechtenstudent Stephan Lokhoff in Paralympische voetbalploeg

De Paralympische Spelen worden morgen in Athene officieel geopend. Naast ICT-medewerker Albert van der Mee (atletiekploeg), doet ook Stephan Lokhoff, eerstejaarsstudent HBO-Rechten in Tilburg, mee aan dit evenement.

Lokhoff komt uit voor de voetbalploeg, die samen met Rusland, Brazilië en Amerika in poule B is ingedeeld. Volgens de 22-jarige student zijn Rusland en Brazilië de sterkste tegenstanders in de poule. ‘Normaal gesproken zijn ze net iets beter dan wij, maar we gaan het ze natuurlijk zo moeilijk mogelijk maken’, laat Lokhoff vanuit Athene weten. Het doel van Oranje is om bij de eerste vijf te eindigen.

De spelers van de voetbalploeg hebben een cerebrale parese (CP), een zuurstofgebrek bij de geboorte, dat spasmes veroorzaakt. Het CP-voetbal wordt anders gespeeld dan normaal gesproken. Zo bestaat het team uit zes veldspelers en één doelman. De buitenspelregel is niet van toepassing. Naast het ingooien, mogen de spelers de bal ook het veld inrollen. De afmetingen van het veld zijn 75 meter bij 55 meter en het doel is vijf meter breed en twee meter hoog. Ten slotte duurt de wedstrijd twee keer dertig minuten.

Het is voor Lokhoff de tweede keer dat hij meedoet aan de Spelen. Vier jaar geleden was hij ook in Sydney van de partij. In Athene is hij aanvoerder van de ploeg. ‘We hebben een jong team. Voor mij is het een eer om daar aanvoerder van te zijn.’ Zijn positie is centrale middenvelder of centraal achterin. ‘Maar ik ben wel een aanvallend ingestelde speler die het veel moet hebben van zijn inzet.’

De student is al een paar dagen in het Olympisch dorp en is onder de indruk. ‘Alles hier is echt geweldig. Er is een goede trainingsaccommodatie, de appartementen zijn mooi, er is een kapper in het dorp. En zo kan ik nog wel even doorgaan.’ Ook de wedstrijdaccommodatie is volgens Lokhoff in orde. ‘We hebben er al paar keer op getraind en dat was goed.’

Lokhoff en zijn ploeggenoten spelen zondag 19 september hun eerste wedstrijd tegen ‘angstgegner’ Rusland. (KvdL)