Rutte: ‘Hogescholen sjoemelen nog steeds’

De ‘hbo-fraude’ is nog altijd gaande. Verschillende onderwijsinstellingen hebben het ook het afgelopen jaar niet nauw genomen met het aantal ingeschreven studenten. Dat verklaarde staatssecretaris Rutte vorige week in een brief aan de Tweede Kamer.

Een twintigtal instellingen in het hbo en de bve-sector maakt zich volgens Rutte nog altijd schuldig aan gesjoemel met de bekostiging. Om welke instellingen het gaat, wilde hij vorige week nog niet kwijt. Van zeker de helft durfde de bewindsman al te zeggen dat er daadwerkelijk regels worden overtreden. Bij de andere helft heeft hij het vermoeden. Op korte termijn wordt er door OCW een extra analyse gemaakt, waaruit definitief naar voren moet komen of en voor hoeveel er is gefraudeerd. ‘Maar ik constateer ook dat er instellingen zijn die de grenzen van de regels blijven zoeken’, aldus Rutte, die uit de opmerkzaamheid van de accountants in ieder geval opmaakt dat de controle op de instellingen naar behoren functioneert.

De betrokken instellingen krijgen een extra bezoek van de controledienst van Rutte. In ieder geval staat Fontys Hogescholen op het lijstje van de ambtenaren. Vrijdag reageerde Fontys-voorzitter Norbert Verbraak woedend op de nieuwe beschuldigingen. Hij heeft het helemaal gehad met het ministerie. Van nieuwe onrechtmatigheden is volgens hem geen sprake, en hij kondigt gerechtelijke stappen tegen het ministerie aan, als Fontys bekostiging wordt onthouden. ‘Het wordt tijd dat de rechter zich hier over uitspreekt. Het is tegenwoordig wel erg populair om voor fraudeur uitgemaakt te worden.’
Ook Avans Hogeschool kan op een extra controle rekenen. Volgens bestuursvoorzitter Harry Koopman is er een brief binnengekomen, waarin de staatssecretaris vraagtekens plaatst bij de jaarrekening 2003 en de accountantsverklaring. Koopman wacht de ontwikkelingen af.

Woordvoerder Jan-Willem Vos van de HBO-raad verbaast zich over de manier waarop de nieuwste gegevens aan de Tweede Kamer zijn gepresenteerd. ‘Instellingen hebben in het kader van de nieuwe bekostigingsrichtlijnen al in hun accountantsverklaringen staan dat een aantal studenten wellicht niet voor bekostiging in aanmerking komt. Dan vind ik het vreemd dat Rutte alleen van de instellingen die er een extra briefje bij doen, beweert dat ze open kaart spelen.’ (TdO/HOP, FG)