Snelle hbo-studenten bekostigd naar de wo-masters

Studenten die in drie jaar tijd hun hbo-diploma binnen hebben, mogen in hun vierde jaar tegen normaal collegegeld een universitaire masteropleiding volgen. Het ministerie van Onderwijs bevestigt dat het nieuwe leerrechtensysteem dit mogelijk maakt.
Als staatssecretaris Rutte zijn zin krijgt, ontvangt iedere hbo-student in de toekomst voor acht halve jaren leerrechten waarmee hij zijn opleiding kan afronden. Lukt het de hbo-student om de opleiding in drie jaar af te ronden, dan houdt hij tijd over om zijn resterende ‘leerrechten’ elders te verzilveren.

Lange tijd leek het er op dat snelle hbo-studenten niet voor hun ijver zouden worden beloond. Volgens de Haagse redenatie is de hbo-bachelor een afgeronde opleiding en bekostigt OCW geen tweede studies meer – uitzonderingen als de hbo-zorgmasters daargelaten. De gemiddelde hbo-studenten die een WO-masteropleiding wil volgen, moeten het hoge instellingscollegegeld uit eigen zak betalen. (TdO/HOP)