Studenten helpen startende ondernemers

Acht studenten van de opleidingen Bedrijfseconomie en Accountancy in Breda gaan vanaf november startende ondernemers ondersteunen. Het is een onderdeel van Starterssupport, een initiatief van de Academie voor Algemeen en Financieel Management.

Voorafgaand aan de samenwerking met beginnende ondernemers, krijgen de studenten een speciaal onderwijsprogramma. Daarna gaan zij acht maanden lang één dag per week de starter ondersteunen op het gebied van onder meer de bedrijfsadministratie.
Bij veel beginnende bedrijven is daar weinig aandacht voor, waardoor het vaak fout gaat, aldus docent Jo van Beurde, die samen met docent Martijn Luijks het project voorbereidde.

Starterssupport komt voort uit de wens van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) om ‘ondernemend’ te zijn. Dat geldt voor zowel docenten als studenten.
‘Studenten hebben vaak al bijbaantjes, waarom zouden die niet op hbo-niveau kunnen’, zegt Van Beurde. De studenten krijgen voor hun werk behalve studiepunten een financiële vergoeding.

Voor dit project hadden ongeveer vijftien studenten zich aangemeld. Na assessments waarin onder meer de ‘interpersoonlijke vaardigheden’ werden getoetst, bleven acht studenten over. Volgens Van Beurde is er veel enthousiasme voor dit project bij de studenten.
De bedrijven die aan dit project mogen meedoen, worden volgens de docent met zorg uitgekozen. Er zijn onder meer profielschetsen gemaakt waarin staat waar een bedrijf aan moet voldoen om in aanmerking te komen.
Bij Starterssupport zijn ook de Kamer van Koophandel, de regionale ontwikkelingsmaatschappij Rewin en een aantal accountancykantoren betrokken. (PM)