Studentenbond opgetogen over draai coalitie

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) reageert blij verrast op het terugfluiten van het kabinet door de eigen coalitie. Het kabinet lijkt zijn verstand ‘deels te hebben teruggevonden’, nu de collegegeldverhoging en de uitsluiting van dertigplussers en niet-Europeanen van de baan is, staat in een persbericht.
De bond stelt dat nog niet alle bezuinigingen van tafel zijn. Zo is 48 miljoen euro uit de ‘hbo-fraude’ door Zalm als inkomsten voor de staatskas ingeboekt; eerder was toegezegd dat het geld in het hoger onderwijs zou worden herverdeeld. Ook gaan bijna 16 miljoen aan beloofde reserveringen ten onrechte naar Economische Zaken, meent de LSVb.
De ‘echte keuzes voor een sterk hoger onderwijs’ zijn met de draai van de coalitiepartijen nog niet gemaakt, benadrukt de bond. (FG)