Windesheim start politieopleiding

De Politieacademie begint met de Christelijke Hogeschool Windesheim een opleiding voor leidinggevende politiefunctionarissen. Het is de eerste keer dat politiepersoneel op een hogeschool wordt opgeleid.

De tweejarige leergang Operationeel Management is opgezet op verzoek van de politiecorpsen IJsselland, Twente en Noord- en Oost-Gelderland. Volgens een voorlichter van dat laatste corps is samenwerking met de hogeschool gezocht, omdat de Politieacademie kampte met capaciteitsgebrek. Daarbij is gekozen voor Windesheim, vanwege de expertise op het gebied van management en leidinggeven. De hogeschool zal dit deel van de opleiding zelf verzorgen. De Politieacademie neemt het politie-gerelateerde gedeelte voor haar rekening. In september start de eerste groep van zestien deelnemers. In januari begint een tweede groep. De cursisten krijgen geen post-hbo-diploma, maar een certificaat.

In het eerste jaar van de leergang komen vakken aan bod als: leidinggeven, visie en beleid, verandermanagement en onderzoeksmethodologie. In het tweede jaar staan de kennis en vaardigheden centraal die de deelnemers in de politiepraktijk nodig hebben. Ze krijgen les in veiligheidszorg, opsporing en in leidinggeven in onverwachte en bedreigende situaties. (OvB/HOP)