Yvonne van Rooy nummer 1 van het hoger onderwijs

Bestuursvoorzitter Yvonne van Rooy van de Universiteit Utrecht is verkozen tot meest invloedrijke persoon in het hoger onderwijs. Sommige complimenten die ze krijgt in de jaarlijkse enquête van de website Scienceguide, schuift ze door naar haar collega’s.

‘De samenwerking met de Hogeschool van Utrecht komt vooral op het conto van Geri Bonhof (HvU) en onze rector magnificus Gispen. Ik ben het er natuurlijk van harte mee eens, maar op dit punt moesten zij op de eerste plaats staan’, aldus Van Rooy.
Uiteraard beseft Van Rooy dat er meer redenen zijn waarom zij de lijst aanvoert: de Utrechtse bestuursvoorzitter heeft ruime ervaring opgedaan bij de Universiteit van Tilburg en in de landelijke politiek, waar ze namens het CDA staatssecretaris van Economische Zaken was in het derde kabinet Lubbers (’90-’94).
Van Rooy: ‘Het helpt natuurlijk dat ik netwerken heb die verder reiken dan het hoger onderwijs.’ Ze zal niet schromen haar invloed te laten gelden om de bezuiniging op niet-EU studenten ongedaan te maken. ‘Want dat plan staat haaks op het beleid rondom de kenniseconomie.’

De top drie van Scienceguide wordt gecompleteerd met HBO-raadvoorzitter Frans Leijnse op de tweede en minister Van der Hoeven op de derde plaats. Vorig jaar voerde zij de lijst nog aan. Mark Rutte ontbreekt, maar dat heeft alles te maken met zijn korte staat van dienst bij hoger onderwijs.
Beneden de grote rivieren komt niemand meer in de top tien voor. Sinds de huidige nummer 1, Yvonne van Rooy, vorig jaar van Tilburg naar Utrecht vertrok – ze stond toen vierde op het lijstje van Scienceguide -, legt het zuiden daarvoor blijkbaar onvoldoende gewicht in de schaal. (TdO/HOP, FG)

De lijst:

1. Yvonne van Rooy (voorzitter CvB Universiteit Utrecht)
2. Frans Leijnse (voorzitter HBO-raad)
3. Maria van der Hoeven (minister OCW)
4. Jos Elbers (voorzitter Hogeschool Inholland)
5. Frans van Vught (Rector Universiteit Twente)
6. Marijk van der Wende (bestuurslid Inholland/onderwijsdeskundige CHEPS)
7. Ankie Verlaan (bestuurslid UvA)
8. Jacques Tichelaar (PvdA-kamerlid)
9. Geri Bonhof (voorzitter HvU)
10. Erik de Groot (Juridisch adviseur LSVb)