Al 55 aanvragen voor selectie en topcollegegeld

De Commissie-Korthals heeft tot op heden al 55 aanvragen binnen voor selectie aan de poort en topcollegegelden. Dat meldt het ministerie van Onderwijs.

Selectie voor bacheloropleidingen is totnogtoe het populairst onder de aanvragers. Ook in topcollegegelden zijn verschillende opleidingen geïnteresseerd, maar heel populair is dit veelbesproken fenomeen nog niet. Voor de selectie bij masters is eveneens minder belangstelling, maar in die fase is extra toetsing van studenten al toegestaan bij de onderzoeksvarianten.

Welke instellingen er precies aan de proef mee willen doen, maakt het ministerie niet bekend. Een woordvoerder volstaat met de mededeling dat ‘vrijwel alle universiteiten’ een voorstel bij de commissie hebben ingeleverd. Die beoordeelt dan of en hoe de programma’s aan de meerwaardetoets voldoen. Daarbij word bijvoorbeeld gekeken naar een sterke internationale oriëntatie, intensieve begeleiding of superieure faciliteiten. Eind oktober wordt duidelijk hoeveel proeven daadwerkelijk worden toegestaan. (TdO)