B&M en Chemie gewaardeerd om keuzevrijheid voor studenten

Studenten van de opleidingen Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek en Chemie in Breda krijgen veel keuzevrijheid in het ‘vraaggestuurd model’ dat deze opleidingen hanteren. Heel positief, vindt de accreditatiecommissie, die woensdag en donderdag de opleiding bezocht.

In het vraaggestuurd model van B&M en Chemie kunnen studenten onder meer al in het eerste jaar zelf kiezen uit verschillende workshops die bij een blok worden aangeboden. ‘De commissie was heel tevreden over ons didactisch concept’, zegt Cally Bruschinsky, directeur van de Academie voor de techniek van Gezondheid en Milieu, waar deze opleidingen onder vallen.
Bruschinsky verwacht dat de opleidingen een positieve beoordeling gaan krijgen van het orgaan dat de accreditaties uiteindelijk moet toekennen. ‘Het visitatiepanel dat ons bezocht, mocht dat niet met zoveel woorden zeggen, maar ze hebben wel gemeld dat we ons geen zorgen hoefden te maken.’
Ander punten waarin de opleidingen gewaardeerd werden door het panel, zijn onder meer het enthousiasme en de betrokkenheid van de docenten. Ook positief was het goede niveau van de afgestudeerden. Opvallend compliment was er voor de verhuizing van de opleiding B&M dit jaar van Etten-Leur naar Breda. Die is goed uitgevoerd, aldus het visitatiepanel.
Verbeterpunten zijn eveneens benoemd. Voor de flexplekken van het personeel had de commissie geen goed woord over. Die zijn gevestigd in het hart van het gebouw, waar geen daglicht binnenkomt. Volgens Bruschinsky is de academie al bezig hiervoor een oplossing te bedenken.
De commissie adviseerde verder onder meer om het contact met het werkveld te versterken. De opleidingen zouden meer open moeten staan voor bijvoorbeeld gastsprekers.
De opleidingen werden gezamenlijk beoordeeld omdat ze hun onderwijsmodellen al langere tijd op elkaar hebben afgestemd en zij sinds dit jaar samen met de opleiding Milieukunde een brede bachelor vormen. (PM)