Bossche studenten kraken pand

Studenten aan Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch hebben gisteravond een pand op industrieterrein De Rietvelden in Den Bosch gekraakt. Zes studenten hebben hun intrek in het gebouw genomen.

Met de actie willen de studenten hun stem laten horen. De wachttijd voor een kamer in Den Bosch bedraagt al snel tien maanden of meer. En dat vinden ze veel te lang. ‘Het is onacceptabel dat panden lange tijd, soms wel jaren leeg staan, terwijl veel mensen op zoek zijn naar onderdak’, zegt Warren, derdejaarsstudent Beeldende Kunst aan de academie in Den Bosch. Zelf woont hij sinds een jaar in een kraakpand. Om het kraken voor iedereen toegankelijk te maken, gaat hij in een zogeheten Studenten Kraakspreekuur studenten advies geven over het kraken. Binnenkort gaat dat spreekuur aan de hogeschool in Den Bosch van start. ‘Veel jongeren hebben geen idee wat kraken inhoudt en denken dat het wonen in een gekraakt pand niets te bieden heeft. Dat er geen gas, water en licht is en dat je er niet kan douchen. We willen dat beeld bijstellen en studenten die geen betaalbare kamer kunnen vinden een alternatief bieden.’ (CB)

Lees meer over de kraakactie en het Studenten Kraakspreekuur in de papieren krant. Punt ligt donderdag 4 november in de bakken.