Breda beste hbo-studentenstad

De Brabantse provinciesteden Tilburg en Breda doen het niet slecht als studentenstad. Breda is zelfs de hoogst geklasseerde studentenstad zonder universiteit. Dat blijkt uit de Keuzegids Hoger Onderwijs die deze week verschijnt.
Op een lijst van 31 studentensteden staat Tilburg op de elfde en Breda op de twaalfde plaats. Ze worden vooral gewaardeerd om hun horeca-voorzieningen. Breda krijgt een 8,0 van de studenten en Tilburg een 7,9. Alleen Amsterdam, Groningen, Maastricht en Utrecht gaan daar overheen.

Bij de samenstelling van de ranglijst is ook gekeken naar het aspect ‘verenigingsleven’. Daarin onderscheiden de universiteitssteden zich het duidelijkst van de studentensteden met alleen maar hbo. De laagste waardering voor dit onderdeel in universiteitssteden bedraagt 7,2 (Eindhoven en Rotterdam), de hoogste score in niet-universiteitssteden 7,1 (Leeuwarden, Haarlem en Zwolle). Wanneer dit aspect buiten beschouwing zou worden gelaten, zou Breda de achtste studentenstad van Nederland zijn.

‘s-Hertogenbosch staat op het lijstje van 31 studentensteden in het midden: zestiende. (FG)