Cameratoezicht helpt Fontys bij dieven vangen

Grootschalige inzet van videocamera’s in en rond de gebouwen van Fontys Hogescholen helpt bij het vangen van dieven. Zo wist de bewakingsdienst fietsendieven op te sporen in de vestiging Eindhoven. De hoofdverdachte werd aan de politie overgedragen. Dat meldt de nieuwssite van Fontys.

Theo Verhappen, beleidsadviseur beveiliging, twijfelt niet aan de noodzaak van het cameratoezicht. De gebouwen zijn vrij toegankelijk, en hij houdt er rekening mee dat derden er binnnegaan om hun slag te slaan. Verhappen registreerde in 2004 al tientallen diefstallen, maar hij denkt dat dat maar een topje van de ijsberg is. ‘Veel slachtoffers berusten in hun lot en doen geen aangifte bij ons’, denkt hij.
Fontys Hogeschool gebruikt de camera’s doorgaans zichtbaar. Alleen van de waarschuwingsbordjes al gaat een preventieve werking uit, denkt Jan Beun, regiocoördinator facilitair gebouwenbeheer. Maar een enkele keer wordt met de verborgen camera gewerkt. Dat mag niet zonder reden, en er waren dan ook bijzondere redenen voo, zegt Beun. ‘Het afgelopen jaar is dat maar drie keer voorgekomen, maar mét resultaat.’
De komende tijd gaat Fontys de camerabeveiliging perfectioneren. Er ligt een plan op tafel voor een speciale meldkamer in een van de gebouwen in Eindhoven. Via het netwerk moeten daar beelden van alle Fontys-locaties zichtbaar zijn.

Sommige hogescholen gaan nog een stap verder. Zo kun je bij de HES Amsterdam alleen nog maar binnen met behulp van een ID-card.

Avans Hogeschool kampt ook met diefstal en inbraak, maar heeft nog niet besloten tot maatregelen als cameratoezicht of controle aan de ingang. (FG)