Fusie gaat door na schorsing dwarsliggers Raad van Toezicht

De Hogeschool van Amsterdam en de HES Amsterdam kunnen fuseren. Daarvoor moest de rechter wel eerst twee leden van de Raad van Toezicht van de HES schorsen.
De twee weigerden met de fusie in te stemmen. Daardoor werd het fusieplan geblokkeerd, omdat de Raad van Toezicht van de HES het besluit voltallig moest nemen.
De fusie is vooral bedoeld om samen met de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam de nieuwe ‘Amsterdam School of Economics en Business’ te vormen. De uitvoering van de in 2002 gesloten fusieovereenkomst dreigde door de problemen bij de HES de in het gedrang te komen.
De HES zelf spande daarop een kort geding aan tegen de dwarsliggers. Die zijn nu op last van de rechter geschorst.

De twee geschorste leden kwamen op voor het standpunt van de medezeggenschapsraad van de HES, die het niet met de fusie eens is. Volgens de raad zijn de meeste medewerkers en studenten tegen.
De bezwaren van de medezeggenschapsraad waren al door de Geschillencommissie ongegrond verklaard. (FG)