Gebouw Tilburgse kunstacademie in beeld voor Juridische Hogeschool

Het pand van de Academie voor Beeldende Vorming (ABV) in Tilburg is mogelijk het toekomstig onderkomen van de Juridische Hogeschool. Dat bevestigt Gerard Hupperetz, directeur van de Juridische Hogeschool.

Het karakteristieke gebouw van de Tilburgse kunstacademie aan de Prof. Cobbenhagenlaan komt volgens planning in september 2005 vrij. Dan moeten alle opleidingen van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, waartoe ook de ABV behoort, naar de nieuwbouw in het centrum van Tilburg zijn verhuisd. De Juridische Hogeschool is een samenwerkingsverband tussen Fontys Hogescholen en Avans Hogeschool en is gehuisvest in een Fontysgebouw in de Tilburgse St. Josephstraat.

‘Een logische stap zou zijn dat de Juridische Hogeschool het gebouw betrekt’, zegt Hupperetz. ‘Want met uitzondering van de kunsten wil Fontys de rest haar opleidingen concentreren in Stappegoor in het zuiden van Tilburg. En de Universiteit van Tilburg heeft geen interesse meer om het te kopen’, zegt hij.
Het pand van de kunstacademie ligt vlakbij de Tilburgse universiteit. Die wilde het aankopen om er een E-Learning Center, met veel computerwerkplekken voor studenten, te beginnen. Univers, het blad van de universiteit, meldde onlangs dat de aankoop van het pand van de baan lijkt.

Het bestuur van de Juridische Hogeschool, waarin bestuursleden van Avans en Fontys zitting hebben, vergadert morgen over de plannen. De vergadering vindt plaats in het gebouw van de Academie voor Beeldende Vorming.
Hupperetz ziet wel iets in de nieuwe locatie: ‘Maar er moet heel veel aan verbouwd worden.’ Een eventuele verhuizing zal op z’n vroegst in september 2006 plaatsvinden, denkt hij. (GR)