Gebouw Verbeetenstraat wordt monument

Burgemeester en Wethouders van Breda zijn van plan het hogeschoolgebouw aan de Verbeetenstraat op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen. De commissie Welstand en Monumenten heeft positief geadviseerd.
De voormalige St. Janschool is in 1949 gerealiseerd naar ontwerp van architect Bunnik, en geldt als voorbeeld van de ‘Delftse schoolstijl’. Naar het oordeel van B&W past het complex goed in de plannen voor een grondige vernieuwing van het gebied.

Het gebouw is momenteel eigendom van Avans Hogeschool, dat er haar verpleegkunde- en fysiotherapieonderwijs heeft ondergebracht. Wanneer over enkele jaren de nieuwbouw op de locatie Hogeschoollaan klaar is, verhuizen de opleidingen daarnaartoe. Het gebouw aan de Verbeetenstraat staat dan op de nominatie om te worden ‘afgestoten’. Door de monumentenstatus kan dat in ieder geval geen sloop betekenen. (FG)