Geldnood, bureaucratie en onwetendheid houden studenten thuis

Een belangrijk obstakel om in het buitenland te gaan studeren is de onmogelijkheid om studiefinanciering mee te nemen. Studenten worden weerhouden door financiële problemen, gebrekkige voorlichting en bureaucratie. Dat concludeert de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) uit een onderzoek onder 185 studenten met en zonder buitenland-ervaring.

Aan universiteiten is de voorlichting effectiever dan aan hogescholen. Universitaire studenten die nog niet weten of ze naar het buitenland gaan bleken relatief vaker voorlichting te hebben gekregen.
Studenten die al naar het buitenland zijn geweest zeggen in meerderheid gebrekkig en oppervlakkig te zijn geïnformeerd. Een gebrek aan voorlichting blijkt de oorzaak van veel negatieve ervaringen, omdat men met verkeerde verwachtingen op reis gaat.

De LSVb concludeert ook, dat meer studenten een deel van hun studietijd in het buitenland zouden doorbrengen als de hulp en de voorlichting beter zouden zijn. (FG)

(Zie ook LSVb-onderzoek internationalisering)