Gezondheidszorg gaat werkveld beter ondervragen

De Academie voor Gezondheidszorg in Breda gaat intensiever dan nu onderzoeken hoe het werkveld denkt over haar studenten.

Uit een nulmeting over de kwaliteitszorg bij de academie kwam naar voren dat dit nu niet zo goed gebeurt. Deze meting is gehouden in het kader van de accreditatie die mei volgend jaar bij de opleidingen Fysiotherapie en Verpleegkunde plaatsvindt. De voorbereiding daarvoor zijn nu al in volle gang door middel van verschillende nulmetingen.
Uit de eerste peiling naar de kwaliteitszorg kwam volgens onderwijscoördinator Joke Hageman vooral naar boven dat er meer zorg besteed kan worden aan het contact met het werkveld. ‘Via bijvoorbeeld enquêtes meten we regelmatig wat studenten en docenten van de school vinden. Waar nodig brengen we verbeteringen aan. We doen dit ook bij externe contacten, zoals stagebegeleiders, maar het moet beter verankerd worden. Het moet structureler en intensiever. Ook terugkoppeling is belangrijk. Je moet ze bedanken voor de medewerking en op de hoogte houden van de resultaten van een onderzoek.’
Volgens de coördinator zit het verder met de kwaliteitszorg binnen de academie best goed. ‘Het zit helemaal niet slecht in elkaar.’ Binnenkort vinden de andere metingen plaats, zoals die over het curriculum en voorzieningen. (PM)