Gratis bescherming van het ‘Intellectuele Eigendom’ van studenten

Studenten die een geweldig idee voor een scriptie of een product hebben, hoeven niet meer bang te zijn dat een ander ermee vandoor gaat. Via de website file-reg.com kunnen ze hun gegevens beschermen.

Om zorgvuldig en veilig om te gaan met allerlei gegevens heeft file-reg.com, een Nederlandse website voor de registratie van data, een speciale regeling voor universiteiten, en het middelbaar en hoger onderwijs.
Studenten en academici mogen voortaan gratis hun zogeheten Intellectueel Eigendom (IE) laten registreren. Het IE kan bijvoorbeeld bestaan uit vertrouwelijke data, software ontwikkeling, ideeën, onderzoeksgegevens, concepten, ontwerpen, wetenschappelijke data.
Met het online registreren van IE staat vast wie het heeft bedacht of ontwikkeld en wanneer precies.

Voor het registreren van IE maakt file-reg.com gebruik van PKI technologie: digitale handtekeningen gekoppeld aan digitale vingerafdrukken, encryptie en tijdstempels. Ook wordt de persoon of onderwijsinstelling door middel van een persoonlijk digitaal certificaat geregistreerd. Na een registratie heeft niemand toegang tot het Intellectuele Eigendom, zo verzekert de website. (CB)