Lezing D66’er Boris van der Ham over districtenstelsel

D66 komt naar je toe. Boris van der Ham, lid van de Tweede Kamer voor D66, geeft maandag 1 november aan Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch een lezing over de vernieuwing van het kiesstelsel.

Ook zal hij vragen beantwoorden en met het publiek in debat gaan. De bijeenkomst is georganiseerd door de opleiding Bestuurskunde (BSK) in het kader van het project Staatkunde voor eerstejaarsstudenten, maar is voor iedereen toegankelijk. De lezing begint om 19.00 uur en vindt plaats in collegezaal E002.

Naast het Kamerlidmaatschap vervult Van der Ham de functie van fractiesecretaris. De D66’er heeft onder meer de onderwerpen bestuurlijke vernieuwing en studentenhuisvesting in zijn portefeuille. Hij bracht in september aan het licht dat er minder studentenkamers beschikbaar zijn dan het ministerie had beloofd. Enkele maanden eerder ontving Van der Ham de Klare Taalprijs van de Nationale Jeugdraad. Dit is een prijs die wordt uitgeloofd aan de politicus die zich in debatten in de Tweede Kamer het duidelijkst uit.

Om de burgers meer bij de politiek te betrekken, heeft D66 voorgesteld om het kiesstelsel aan te passen en een districtenstelsel in het leven te roepen. Een deel van de Tweede Kamer is in die plannen bestemd voor regionale politici. Burgers zouden dan kunnen stemmen op een regionale en een landelijke volksvertegenwoordiger.
De eerstejaarsstudenten Bestuurskunde bereiden vragen voor die tijdens de bijeenkomst aan de orde komen. Tijdens de projectweek in de eerste week van november gaan zij verder nog op bezoek bij de Tweede Kamer en de Raad van State. Ook spelen zij die week een politiek spel, BSKamer genaamd. Groepen studenten vormen politieke partijen die voorstellen voor bestuurlijke vernieuwing door een voltallige vergadering moeten zien te sluizen. (GR)