Meerderheid voorzitters studentensport is vrouw

Bij de studentenvakbonden ISO en LSVb is het al jaren eerder regel dan uitzondering dat de voorzitter een vrouw is. Ook in de studentensport zijn vrouwelijke bestuursvoorzitters inmiddels ruim in de meerderheid. Maar liefst zestig procent van de lokale sportraadbesturen is vrouw, meldt Studentensport Nederland.

Toch is het nog altijd zo dat studentensportbesturen meer mannelijke dan vrouwelijke leden hebben. Alles bij elkaar is zo’n zestig procent man en stagneert het aantal vrouwelijke bestuurders. In vergelijking met burgersportverenigingen is dat overigens geen gekke score. Daar bestaan de besturen voor 88 procent uit mannen. Studentensport Nederland denkt dat vrouwen in studentensportbonden een meer gelijkwaardige positie hebben.  (TdO/HOP)