Minister Dekker overdreef aantal nieuwe studentenkamers

Het bijbouwen van extra studentenhuisvesting gaat minder voorspoedig dan minister Dekker van Volkshuisvesting in juli beweerde. D66-kamerlid Boris van Ham heeft een aantal overdrijvingen in de brief die zij daarover toen aan de Kamer schreef doorgeprikt.
Van Ham had zelf al vastgesteld dat 285 opgegeven studentenkamers in Leiden niet bestaan. In antwoord op kamervragen hierover geeft Dekker nu toe: ‘In de cijfers van Leiden zijn planningsgegevens van SLS Wonen voor de zeer korte termijn verwisseld met realisatiecijfers.’
Van Ham had om een hertelling gevraagd. Daaruit blijkt, dat ook in Enschede 64 ‘spookkamers’ waren geteld.
Tegenover die 349 niet bestaande eenheden staan volgens de minister 140 kamers in Utrecht die in de eerdere telling niet waren meegenomen.

Ook blijken de prognoses die Dekker in juli gaf niet altijd realistisch. Zo komen de 192 tijdelijke kamers die vorige maand in het gebied Stappegoor in Tilburg zouden worden opgeleverd, in werkelijkheid pas rond de jaarwisseling beschikbaar. Hetzelfde geldt voor 300 units in Amsterdam.

Commentaar van Van Ham: ‘De studentensteden stellen hun prestaties veel te rooskleurig voor en Dekker geloofde hen op hun blauwe ogen. Feit is dat er nog steeds te weinig studentenwoningen zijn. Nu duidelijk is dat het wel de goede kant op gaat, maar niet zo erg snel, ga ik ervanuit dat Dekker de gemeenten veel meer achter de broek zal zitten.'(FG)