Minister Van der Hoeven opnieuw in opspraak om ‘hbo-fraude’

De rol van minister van Onderwijs Maria van der Hoeven als bestuurder van de Technische Hogeschool Rijswijk van 1999 tot 2002 heeft haar opnieuw in moeilijkheden gebracht. Gisteren kwamen nieuwe feiten naar voren in de Tweede Kamer.
Tijdens het eerste debat van staatssecretaris Mark Rutte met de Kamer over de ‘hbo-fraude’ moest hij onmiddellijk aanvallen van de oppositie op zijn minister pareren. PvdA-woordvoerder Jacques Tichelaar kwam met notulen op de proppen waaruit zou blijken dat Van der Hoeven al in april 2001 op de hoogte was van dubieuze bekostigingsconstructies bij de hogeschool. De Haagse Hogeschool, waarin de Rijswijkse TH inmiddels is opgegaan, moet volgens de commissie Schutte in verband daarmee 2,3 miljoen euro terugbetalen.
Tot nu toe had Van der Hoeven ontkend iets van de kwestie te hebben geweten totdat de ‘hbo-fraude’ in het voorjaar van 2002 voor veel commotie zorgde.
Tichelaar verwijt haar ook medeverantwoordelijk te zijn voor exorbitante vergoedingen aan de toenmalige directeur van de TH Rijswijk.

De Tweede Kamer wil de minister zelf volgende week aan de tand voelen. (FG)