NHTV onderzoekt toch oprichting Gamesschool

De Nederlandse Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) in Breda onderzoekt op dit moment of het oprichten van een Gamesschool in Breda haalbaar is.

Dit is opmerkelijk omdat de Avansopleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) in Breda al een uitstroomprofiel games heeft. De eerste vijftien CMD’ers met dit uitstroomprofiel studeren als het goed is dit jaar af.

Enkele weken geleden stond in de regionale en landelijke pers dat de NHTV in samenwerking met de gemeente een Gamesschool zou gaan oprichten. Maar dit was volgens Frank Peeters van de NHTV erg voorbarig. ‘De directeur van het bedrijf Playlogic in Breda had verteld dat hij zijn medewerkers uit het buitenland moet halen. De gemeente heeft ons daarop verzocht een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van een Gameschool in Breda. Dit onderzoek wordt in december afgerond. Verder heeft de NHTV zich nog niks concreets voorgenomen.’ Volgens Peeters is de NHTV er van op de hoogte dat Avans Hogeschool al studenten opleidt om in de gamesindustrie te werken.

Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur van Avans Hogeschool, meldde al eerder aan Punt dat het krantenbericht ‘een canard’ was. ‘Er is wat geroepen op een gamesbeurs. De pers heeft dat op de verkeerde manier opgepikt.’
Naar aanleiding van het bericht zijn wel gesprekken gestart tussen Avans Hogeschool en de gemeente over een betere samenwerking tussen CMD, de gemeente en de industrie op dit gebied.
Kees Kerstens van de afdeling Economische Zaken van de gemeente Breda wil alleen melden dat het klopt dat de gemeente Breda de NHTV gevraagd heeft een haalbaarheidsonderzoek te starten, maar wil verder niet op de zaak in gaan tot dat ‘intern bij alle partijen duidelijk is hoe het precies zit’. (PM)