Rutte wil buitenlanders lokken met 100 miljoen aan beurzen

Staatssecretaris Rutte wil 100 miljoen euro steken in een internationaal beurzensysteem. Bovendien wil hij een wereldwijde campagne opzetten om Nederland te promoten als kennisland.
Het voornemen staat in een conceptversie van de Internationaliseringsbrief, die in het bezit is van het Financieele Dagblad. OCW wil niet op het bericht reageren en maakt in november de officiële versie van het document openbaar.

Het beurzensysteem zou zijn plek moeten krijgen in het Huygens Scholarship Program, waar de 100 miljoen in vier jaar tijd wordt ingepompt. De beurzen moeten toptalenten hierheen halen, maar ook mensen lokken die in een studie willen volgen waarin Nederland grote behoefte aan is. Ook studenten die door opleidingen zelf zijn geselecteerd, kunnen voor een beurs in aanmerking komen.
De campagne van Rutte zou volgens het FD-bericht behalve China, Indonesië en Taiwan het Nederlandse hoger onderwijs ook in onder meer Brazilië, Rusland en India aan de man moeten brengen. Ook in grote innovatielanden als de VS, Finland en Zwitserland wil de staatssecretaris Nederland neerzetten als een ‘aantrekkelijk kennisland’.

Overigens moeten buitenlandse studenten volgens de conceptnota van Rutte ieder jaar een nieuwe verblijfsvergunning aanvragen, om eventuele fraude te vermijden. Afgestudeerde buitenlanders moeten binnen drie maanden aan de slag als kenniswerker om in aanmerking te komen voor een vijfjarige verblijfsvergunning. Ze moeten dan minstens 45.000 euro per jaar verdienen. (TdO/HOP)