Vier Avans-opleidingen in top Elsevier-hitlijst

Vier opleidingen van Avans Hogeschool staan in de hoogste regionen van de hitlijst van Elsevier themanummer ‘Studeren’, dat deze week verschijnt. Het zijn de Bossche opleidingen Management, Economie & Recht, Elektrotechniek en Personeel & Arbeid (P&A) en Bedrijfskundige Informatica uit Breda. P&A Breda is hekkensluiter.

De opleiding Management, Economie & Recht (MER) in Den Bosch is op een gedeelde eerste plaats beland. Van de in totaal negentien opleidingen voert zij samen met de collega’s van de Hogeschool InHolland te Diemen en Noorderlijke Hogeschool Leeuwarden de lijst aan. De MER in Breda staat vierde.
Ook Elektrotechniek uit Den Bosch deelt de eerste plaats met de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. De collega’s van de Bredase opleiding komen uit op een gedeelde negende plek

Een gedeelde tweede plaats (van totaal 13) is voor Bedrijfskundige Informatica in Breda, samen met die van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Personeel & Arbeid uit Den Bosch bezet samen met twee andere opleidingen in het land een tweede plaats. Personeel & Arbeid uit Breda is hekkensluiter: de opleiding komt in de Elsevier-ranglijst als laatste van de eenentwintig uit de bus.
De andere opleidingen die dit jaar door Elsevier zijn onderzocht, zijn Accountancy Breda (gedeelde vijfde plaats van de dertien), Technische Bedrijfskunde Tilburg en Den Bosch (allebei nummer vijf van de veertien), Verpleegkunde Breda (plaats twaalf van de negentien).

De ranglijsten van Elsevier zijn gebaseerd op de oordelen van de studenten. Vanwege de grote verschillen in het aanbod van opleidingen, waagt Elsevier zich niet aan het aanwijzen van ‘de beste hogeschool’. Wel krijgt Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch een ‘eervolle vermelding’: van de dertien onderzochte opleidingen behaalden er vier een eerste plaats (Bedrijfseconomie en Informatica uit Den Bosch werden eerder als beste aangewezen) en drie een tweede plaats, meldt het blad (Vorige jaren zijn International Business & Languages en Commerciële Economie als tweede geëindigd). Daar valt nog aan toe te voegen dat de Bossche kunstopleiding en Bouwkunde een derde plaats is toebedeeld. (GR)