AIVD houdt hoger onderwijs in de gaten

De AIVD heeft regelmatig contact met Nederlandse onderwijsinstellingen. De inlichtingendienst doet onder meer navraag naar studenten. Over Mohammed B. is bijvoorbeeld informatie ingewonnen bij de Hogeschool van Amsterdam.

‘Of iemand ingeschreven is geweest en met wie hij contact heeft gehad’, zegt een woordvoerder van de Amsterdamse instelling, ‘Dat soort vragen stellen ze.’

De Rotterdamse Erasmus Universiteit meldt “jaarlijks” contact te hebben, ‘maar we zijn geen opspoorders’, aldus een voorlichter.

De AIVD wil er weinig over kwijt. De dienst laat weten vooral over gevaarlijke kennis met de universiteiten te praten. ‘Het is niet uit te sluiten dat sommige buitenlandse studenten bepaalde kennis in hun eigen land zouden kunnen toepassen. Het gaat dan bijvoorbeeld om chemische wapens. We vragen de universiteiten of ze alert willen blijven. Hoogleraren willen natuurlijk graag kennis delen, maar soms moeten we vragen daar terughoudend mee te zijn.’ (HOP/BB)