Frauderende bureaus benaderen hogeschool

De afdeling Communicatie krijgt regelmatig te maken met opdringerige en frauderende advertentiebureaus. Zij zeggen een overeenkomst te hebben om een advertentie te plaatsen, terwijl er nooit toestemming is gegeven.

De afgelopen maand zijn ten minste twee gevallen bekend waarin ten onrechte wordt beweerd dat er is toegezegd een advertentie in een blad te willen plaatsen. ‘Telefonische gesprekken hierover worden opgenomen en tijdens een volgend telefoontje wordt het bandje afgedraaid’, zegt Judith Smits van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken (DMCS).
Ook worden er soms orderbevestigingen en ten onrechte uitgeschreven facturen voor advertenties aan het adres van de hogeschool verstuurd. Die worden niet getekend en betaald, zegt Smits. ‘Ze hopen erop dat er bij die grote bedrijven en instellingen een administrateur zit die blindelings de papieren tekent.’
Alle communicatie over advertenties lopen via haar zodat onterechte rekeningen of verdachte claims eruit worden gevist, zo benadrukt ze. (GR)